Hola col·legues,
un dels principals problemes que tenim en el nostre sistema educatiu públic és, al meu parer, la comunicació entre el professorat i les famílies. Crec que no és àgil ni fluida i deuria de ser-ho més. Moltes famílies (no dic totes) no tenen ni idea de la vida dels seus fills i les seues filles a l'institut. La falta de notícies la poden interpretar per un "tot va be" quan potser no sempre és així.
Les noves tecnologies poden ajudar a solucionar, en part, aquest problema. El correu electrònic podria funcionar però, no totes les famílies tenen una adreça a la qual puguen consultar les comunicacions amb agilitat i amb una freqüència alta. L'experiència que he tingut com a tutor ha segut que només tres o quatre famílies utilitzaven el correu electrònic per comunicar-se assíduament amb mi. També a mi em donava un poc de mandra enviar missatges per correu electrònic.
En canvi, el món de la telefonia està canviant molt ràpidament, si us fixeu en la base de dades de secretaria, els telèfons proporcionats pels pares i mares són, en la seua majoria, mòbils. Per tant, les notificacions per SMS pense que poden funcionar. Jo no he tingut l'experiència però sé que l'empresa que dona als centres el famós servei del "tamagotxi" també ofereix la possibilitat de notificar les faltes i notes a les famílies per SMS. Algú de vosaltres ha tingut en algun centre en el qual ha estat eixe servei contractat i ens pot contar l'experiència?
El problema que li veig és el cost del servei, inassumible per a alguns centres. Se m'ocorre una proposta de baix cost però no sé si podria funcionar. Us la conte i em dieu a veure què us sembla.
Com us deia, quasi totes les famílies proporcionen algun número de mòbil a l'institut i, és cada vegada més comú l'ús de smartphones connectats permanentment a internet per part de la societat (qui no té WhatsApp entre el vostre grup d'amics? Segur que en són minoria). La proposta seria que el centre comprara un smartphone (de gamma baixa) amb una targeta SIM de prepagament destinat exclusivament a enviar missatges de WhatsApp (o Line, Viver o aplicacions similars) als telèfons de les famílies quan un alumne o alumna no ha fet els deures, es comporta malament, o per a notificar les notes d'un examen, etc.
El terminal estaria a la sala de professorat (o en un altre lloc fixe) connectat a la xarxa sense fil del centre. A l'agenda de contactes estarien els telèfons de les famílies i del professorat. Es podrien restringir les trucades i els SMS. Es podria pactar un codi o plantilla per identificar qui envia el missatge. Si hi han missatges entrants, el terminal podria servir d'intermediari (i tallafocs per evitar abusos) i el professorat de guàrdia (o conserge o persona assignada), reenviaria els missatges al mòbil del destinatari.
El cost de la proposta sería d'uns 100€ inicialment (el cost del terminal i la targeta SIM) més uns 10 € a l'any per mantenir la línia mòbil. Fins i tot es podria (d'açò no estic segur), amb els coneixements tècnics suficients, virtualitzar l'aplicació WhatsApp a un ordinador i estalviar el cost del terminal.
Què us sembla?
Tàfol