Implantació de Lliurex als IES

Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -
Number of replies: 9

Ara que anem a treballar amb Itaca als IES, ja no té molt de sentit seguir utilitzant Windows.

Ho dic perquè al meu institut estan pensant en comprar llicències de Windows 8 a 140€ cadascuna, per als 2 ordinadors de secretaria.

  • A favor de lliurex:
    • Anem a treballar amb navegadors
    • Ja no utilitzarem sgd, ni gescen.
    • En molts centres ja hem començat a migrar a Lliurex des de fa temps
  • Inconvenients:
    • Aprendre un a utilitzar un nou sistema operatiu.
    • Resistència al canvi dels usuaris (encara que si et posaren un OS snow lion, no direies ni mu)

 

Que vos sembla?

 

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Hola Emili.

En Windows a tot això que comentes hi ha que sumar-li:

  • Les hores de manteniment
  • Els antivirus
  • Els antiespíes
  • Les contrasenyes genèriques sense usuaris per a cada professor i els problemes que generen
  • Les còpies de seguretat que no es faran des del servidor
  • Les actualitzacions de Flash
  • Les actualitzacions de Adobe Acrobat
  • Les actualitzacions de Windows
  • La configuració de la xarxa: en aquest tema sol ser un colador doncs els disc durs de Windows sempre els he trobat compartits. Des de Lliurex es veuen tots els discos, però des de Windows no.
  • etc.

i per últim, si no hi havia prou. Caldrà desfer-se del Windows XP, ja que el 12 d'abril desapareixeran els pedaços on-line, no es podrà actualitzar i quedarà mort. Serà abandonware.[1]

Què fem amb les màquines que no puguen córrer Windows 8?

Windows 8 cal aprendre-ho. Ja que s'ha d'aprendre en un entorn corporatiu, ni em plantejaria l'opció, jo optaria per aprendre Lliurex.

Si als companys Lliurex els asusta, que s'esperen a fer servir Mestre a casa, smile

En Lliurex hi ha moltes coses resoltes:

  • Les actualitzacions de tot el programari pot fer-se amb un cron de forma desatesa.
  • El sistema és molt més eficient i ràpid.
  • Una vegada aprés es pot facilitar un Live-DVD o Live-USB per tal de fer-lo arribar als alumnes.
  • Si es canvia de centre no cal aprendre totes les coses de nou, ja que ja es sabran.
  • El sistema pot fer còpies de seguretat dels homes de mestre i dels alumnes.
  • Està obert al xifratge de homes com de carpetes en el disc dur o al pendrive.
  • El programari educatiu és molt significatiu en Lliurex.
  • Les ferramentes per fer qualsevol cosa (audio, video, web, etc.) són suficients, són gratuïtes i estables.

Si totes aquestes raons no semblen suficients caldrà revisar les instruccions de conselleria on s'insta a demanar permís per tal de treballar amb llicències propietàries.

Des del meu punt de vista cal demanar permís per tal de justificar la despesa i ús. Som professionals de l'educació. Sabem què no hem de fer, això és l'únic que ens diferencia dels que no són professionals de l'educació.

Utilitzar Windows a l'educació s'ha convertit en un caprici (idea o propòsit sense raó aparent).

Jo crec que l'utització de software lliure a l'educació, no a l'àmbit privat, és un deure. Crec que s'hauria de justificar perquè educar amb un entorn privatiu, que no ens deixa modificar-lo, que ens té privats de les quatre llibertats que emanen del concepte de software lliure.

Finalment, si no es vol utilitzar GNU/Linux que es deixe d'utilitzar Google, Android, els navegadors basats en Gecko (Mozilla) i Webkit (Safari de Mac OS X, Google Chrome, Opera), que no es conduisquen cotxes com Volvo i BMV, etc.

Cal plantejar-se si els professionals de l'educació sabem en quin món vivim, i sobretot i més important què estem fent a la nostra feina.

No siga que a cap d'uns anys descobrirem que estem propiciant pràctiques que beneficien a una empresa específica i que passem d'educar en llibertat i per a la llibertat.

Revisar què diu Stallman sobre el software a les escoles:

Au.

Ho senc Emili, no és res personal, però ho havia de dir.

Salut

-------------------------

[1] abandoneware: http://ca.wikipedia.org/wiki/Programari_descatalogat

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Moltes gràcies Emili i Alfons per escriure sobre aquest tema. A la meua escola li vindrà molt bé aquesta reflexió, veure el video (tan clarificador) i "algunes" accions més (com treballar amb les aplicacions educatives per exemple) per a començar a estimar Lliurex i utilitzar-lo a les classes amb normalitat. Fins ara només "el permitien" a l'aula d'informàtica però enguany l'hem posat a la sala de profes (convivint amb windows de moment) i a veure si durant aquest curs fem el canvi (je,je qué optimista!).

Totes les vostres reflexions i consells són molt profitosos. Gràcies

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Alfons, Samuel...S.O.S:

Torne a aquest tema. Al meu centre han demanat presupost, a l'empresa que porta el manteniment informàtic( tot el món vol fer negoci), per a comprar  llicències per a tots els ordinadors, menys l'aula d'informàtica que tenim lliurex i la meua (de música). Jo crec, com vosaltres que això és una errada descomunal. Els comente els vostres sesuts raonaments però crec que no em faràn cas. Tenen por de tot, de les PDI amb Lliurex, de les impressores a la sala de profes (crec que imprimim massa...) etc

Si teniu cap comentari sobre el tema de les impressores m'ho envieu.

Gràciessad

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Quina marca de impressores teniu? model? 

Els fabricants no fan drivers per a lliurex, per tant el més intel·ligent és comprar màquines compatibles amb linux per tal de no tindre problemes. Les impressores brother que envia conselleria no tenen cap problema amb lliurex, són més fàcils d'instal·lar que en windows.

Som tan borregos que preferim gastar diners públics en windows que aprendre a utilitzar una eïna lliure... en fi, ànim!! 

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Hola Paqui i Samuel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Idees claus:

  • Les desicions als centres comporten responsabilitat que tard o prompte acabaran tenint efectes.
  • Si no es segueix la normativa es genera una despesa innecessària al centre i es compromet la seguretat del centre.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Si qui té que prendre les decisions no té tota la informació errarà.

No té cap sentit eixir al carrer a protestar si a la nostra casa tirem els diners al fem.

L'escola pública NO TÉ DINERS, és per això que els pocs recursos que hi ha cap gestionar-los amb intel·ligència.

Intentaré exposar els arguments que pots fer servir per tal de repensar la situació.

Argument 1

Tots els ordinadors de Conselleria han de tenir instal·lat Lliurex, en cas de qualsevol necessitat de programari privatiu cal demanar permís a Conselleria.

Normativa general [1]

Normativa on s'exposa el que dic [2]

Argument 2

Per atendre el sistema informàtic plantejat a la territori de la Comunitat Valenciana hi ha el Servei d'Atenció Informàtica (SAI), que és gratuït per als centres però que paga la Conselleria.

La meua experiència amb els tècnics del SAI no pot ser més positiva. Sempre m'ha ajudat i m'han orientat mot bé tant en els plantejaments tècnics com en la gestió dels equipaments.

Per fer el manteniment de software existeix la possibilitat, NOU DES DE L'ANY PASSAT, de fer-ho remotament, sense que el tècnic es desplace al centre mitjançant la tecnologia ssh.

El SAI té accés remot a tots els ordinadors, es pot saber quin sistema operatiu s'està utilitzant mitjançant la utilitat nmap, i moltes altres coses.

El prestador de servei (ONO) té accés al router controla totes les comunicacions cap a fora.

La gestió del SAI no costa res al centre. El SAI sap què té que fer, és l'organisme encarregat de supervisar les instal·lacions i d'informar de la correcta instal·lació i funcionament de les aules.

Argument 3

Per si fora poc està la Llei de Protecció de Dades, la qual estableix certes garanties. Amb un sistema configurat sense seguir el protocol de Conselleria no es garanteixen la privacitat de les dades.

Tots els ordinadors han d'estar protegits amb contrasenya i els usuaris han d'entrar a la xarxa loguejats. Això no bé de Conselleria sino de la Llei de Protecció de Dades.

Els profes han de respectar aquesta norma. La solució de la impressora és el gran tema pendent, caldria que es donara una solució estandard i instruccions per fer-ho.

Argument 4

Estic fart de veure ordinadors troianitzats, antivirus pirates, Office Pirata utilitzat per fer documents oficials. No sé si sabeu que cert programari com ara Photoshop utilitza una marca d'aigua per saber el producte ha estat fet amb llicència.

Argument 5

La majoria d'empreses ni saben què implica treballar amb software lliure, ni ho volen saber, ni coneixen l'infraestructura de desplegament. Llavors hi ha servidors Lliurex amb particions Windows, formatació massiva d'ordinadors migrats de Lliurex a Windows sense llicència, etc.

Desconeixen què son distros customitzades, clients lleugers, clients semilleugers, clients que carregen el /home des del servidor, DNS específiques, servidors de dominis per a intranet, gestió remota d'equipaments, gestió d'usuaris (LDAP), etc. Així que solen plantejar una infraestructura desastrosa. Pensen que tot és independent i que el servidor soles és servidor web. NO CONEIXEN, NO CONEIXEN.

Tot això amb el vist i plau de l'equip directiu. En nomenar les instruccions de Conselleria els treballadors d'aquestes empreses solen minimitzar les conseqüències, però la normativa està ahí.

Cal recordar que les instruccions parlen de sansions penals.

Soles és necessita una persona per denunciar on-line les llicències pirates [3]

Hi ha rumors de que algun centre ja ha patit la intervenció de la policia nacional.

Una bona solució seria que la empresa que prestara servei tinguera una certificació Linux, que disposaren de les certificacions LPIC-1, LPIC-2 ó LPIC-3. [4]

Si parlem de treball cal garantir la millor gestió possible, ja que una gestió defectuosa originarà un impacte molt negatiu al sistema.

Argument 6

Finalment, i després de molta despesa de manteniment s'arriba a la proposta: POSEM WINDOWS.

Els equips antics no corren els nous sistemes operatius de Windows, però sí funcionen perfectament amb Lliurex.

Windows XP morirà el 12 d'abril de 2014. Aquest dia deixarà d'actualitzar-se i passarà a ser abandon ware. Què passarà amb els ordinadors que l'ultilitzen doncs, estaran exposats a riscs innecessaris.

Potser Conselleria està esperant que es produixca això per fer una migració massiva cap a Lliurex.

Des del meu punt de vista als centres es va molt perdut en tema TIC, cal més formació i més orientació tant cap a l'equip directiu com cap als mestres.

La professionalitat es construeix amb bona voluntat i amb sabiduria, però sols bona voluntat NO es converteix en bons professionals.

El bon professional sap que NO ha de fer, això ens distingueix de la gent que no és professional en un àmbit concret.

Salut

----------------------

[1] Normativa general http://www.cece.gva.es/ite/es/normativa.htm

[2] Normativa sobre llicències de software http://www.cece.gva.es/ite/docs/inst_licencias.pdf

[3] Denúncia on-line de pirateria https://reporting-emea.bsa.org/r/report/add.aspx?src=es&ln=es-es&intcmp=irpnav000037

[4] Certificacions GNU/Linux http://lpi.org.es/

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Hola Alfons. 

Si copiará i apegara açò al meu blog de mestre@casa em ficaria en un problema. No sóc coordinador TIC i el meu posaria windows a tot el centre si poguera. 

Pero si ho publiques tu al teu blog i jo ho enllace innocentment,  com si passara per ací, estaria molt bé.

És impecable. 

Salutacions 

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Hola Pedro.

Publicat està.

Son soles reflexions que vas acumulant, però que en algun moment has de deixar anar.

Entrada del bloc:

http://inclusa.blogspot.com.es/2013/09/els-centres-educatius-valencians.html

[Off topic]

(Permeteu--me aquesta llicència)

Aprofite per donar-te les gràcies per informar del MOOC de la UPV (Universitat Politècnica de València), el vaig fer tot. Em va semblar molt interessant excepte la part de presentacions en Powerpoint, aquesta part sobrava, ja que no aporta res important de nou.

L'expossició de Linda Castanyeda sobre presentacions va estar sobèrvia. La part de documentació científica també. La resta em va parèixer molt útil.

Gràcies de nou.

Ha estat un plaer fer-lo.

Ací [1] hi ha més MOOCs, atenció als de valencià.

Salut

---------------

[1] MOOC UPV: http://www.upvx.es/

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Moltes gràcies Alfons, el teu escrit és un exemple de definició de qué és "Argumentar":

 "defendre raonadament una opinió amb la finalitat de que el destinatari faça seua la idea que l'emissor sosté. La seua eficàcia dependrà, doncs, de la consistència i la força persusasiva dels seus arguments".

Els teus arguments no poden ser més consistents, persuasius i demolidors. Moltes gràcies per posar les paraules adeqüades per a recolçar un canvi als centres, que va més enllà d'un canvi de sistema operatiu.

Si em permiteixes el passaré al meu equip directiu per a que els ajude en la reflexió abans de prendre una decissió. L'argument del SAI és molt important.

Volem ser centres innovadors (amb PDI-tots volen PDI- projectes, tic, tablets, etc,etc) però se'ns oblida quí som, on anem i com anirem.

Gràcies per contestar, és un plaer llegir-te.smile

In reply to Deleted user

Re: Implantació de Lliurex als IES

by Deleted user -

Hola Paqui.

Gràcies.

L'objectiu era compartir idees. Les idees estan ahí, ara cadascú les pot agafar i aportar el seu granet d'arena per millorar el seu centre i entre tots anar canviant.

Estic convençut de que el mestre està massa carregat de feina per pensar, però cal no perdre el nord.

Aprofite per dir-te que el meu fill i jo hem començat a experimentar amb la tècnica de les pel·liculetes fetes per fotogrames amb clics (Slow Motion) [1]. Hem fet fotos a baixa resolució i les hem posat amb un .gif, una prova de concepte, però l'experiència no ha pogut ésser més bona. El meu fill està com boig  per fer-ne més. Si la cosa resulta interessant potser es podria portar a l'aula en un o altre moment.

Tot i que hem de millorar hem obert el camí.

La influència de seguir a gent sàvia és que acabes motivant-te i aprenent. Ho tenia en el subconscient, però ho comente perquè et dones compte de que sí anem influint a poc a poc amb les nostres accions.

Un plaer compartir amb vosaltres.

Salut

------------------

[1] Slow Motion http://llagosti.wordpress.com/2013/09/15/slow-motion-amb-els-clics/