Hola Tàfol.
Compartix aquest sentiment.
No tinc ni idea de què es cou, però sembla que a més de canviar els aires del govern es necessiten trobar camins per tirar endavant les TIC's als centres educatius.
Sembla que ja hem passat diverses fases:
- Dotar d'infraestructura
- Formar els docents
- Posar-ho tot de l'inrevés introduint el software lliure a l'escola
Tot això està molt bé, ara cal donar un altre pas. Ja tenim la tecnologia a les escoles però sembla que ha nascut morta als entorns educatius.
Si he de dir alguna cosa que és menester que es sàpiga és que necessitem un lideratge actiu i comunitari. Les comunitats de software lliure així ho mostren.
No s'heu preguntat què fa que avancen aquestes comunitats, amb la pila d'entrebancs que hi ha que sortejar per tal de desenvolupar software, instal·lar-lo milions de màquines i aconseguir que les persones normals ho utilitzen.
Jo posaria el focus en comunitats com Mozilla, Debian, Ubuntu, GitHub...
Quan passes a veure què fan tenen disponibles per a tu:
- Informació concreta sobre orientacions i accions d'èxit
- Planets (comunitats de blogs) actius
- Foros funcionant a tota canya
- Wikis amb les quals es construeix coneixement
- IRCs on es parla, es pregunta, es discuteix, i fins i tot la gent es cabreja
- Events educatius i participatius, oberts a tothom (Mozilla)
- Porfolis (github) on es mostren les coses útils que fan i les vies de millorar-les
Quan cerques les metologies que empren per organitzar-se, et quedes pensant... «on estava jo quan varen començar a treballar així», em referisc a metodologies de treball com ara:
- Scrum: desenvolupament àgil i adaptatiu
- Kanban: gestió de tasques centrada en prioritzar-les i acabar-les
- Programació per parells
- Lògica de millora de software mitjançant codi distribuït (Git), construcció i reconstrucció del coneixement distribuït amb possibilitat de forkejar-lo.
N'hi ha més, però el que crida molt l'atenció és que el coneixement està viu.
Amb tot això jo demanaria un lideratge expert per desenvolupar certes accions que ens portaren a canviar a poc a poc, però de manera continuada.
Opine que cal formar no tant en procediments sinó el professorat necessita saber per què fer les coses d'una determinada manera, ja aprendrem els procediments pel camí.
El futur és de la gent valenta sembla que aquest tret caracteritza els individus amb èxit i no tant els expedients acadèmics. Cal sopesar però comprometre's finalment.
Un itinerari TIC liderat per gent amb experiència que no tinga por al fracàs.
Dues idees finals:
- El coneixement està en construcció constant, per què no contribuir a construir-lo amb les ferramentes actuals?
- Les competències NO es poden treballar sols amb paper, necessiten interacció entre iguals i interiorització individual, les TIC fomenten totes dues coses.
### Offtopic ###
#
# Finalment assistiré, gràcies pel recolzament Francesc i per recordar-me-ho Samuel.
# Tàfol quan surts per fer el viatge cap a ITACA has de pregar que el camí sigui llarg, ple d'aventures, ple de coneixenses...
#
# Van passant anys i van passant coses... seguim caminant junts.
#
### Offtopic end ###
Salut