FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Number of replies: 13
Estimats companys:

Recentment m´han proposat acceptar la coordinació TIC del centre per al proper curs davant el canvi de centre del actual coordinador.
La proposta m'agrada però reconeguent les meues limitacions; és un repte.

Al mateix temps, ha sorgit al centre la necessita de buscar un tema de formació en centre per al proper curs. (Enguany ha estat "Les vies verdes con a eix vertebrador del cuurrículim") Una part del claustre demanava formació TIC per a poder aplicar-la i integrar-la en la seua pràctica diaria.

Així, que vull preparar una proposta de formació TIC per a debatre-la al claustre.

Context:
  • El nostre centre és un CRA (centre rural agrupat) format per tres aularis i amb un total de 15 mestres.
  • El nivell de competència digital de la major part del claustre es basa en l'ús d'un editor de textos, el correu electrònic i FB.
  • Sols uns un terç dels mestres utilitza alguna eina digital i un blog d'aulari.
Proposta:
  • definir els àmbits de formació en TIC ideals per al professorat d'infantil i primària per a establir una ruta de formació adaptada als nostres interessos i a les nostres necessitats.
  • Caràcter pràctic de la formació.
Ara mateix se m'ocurreixen els següents àmbits/eines:
  • Conèixer les possibilitats d'aplicació de LLiurex, i per extensió, fomentar ubuntu. Què ens ofereix lliurex? (Educació)
  • Us del correu electrònic. Possibilitats de Google Apps.
  • Discos virtuals per a compartir documents: dropbox.
  • Algunes eines: - Cmapstools - IMPRESS - GIMP - Audacity - Jclic - ...
  • Foment de l'ús del bloc de l'aulari.
  • xarxes socials: a) de comunicació entre mestres; twitter b) per als alumnes: xarxa educativa per a menors de 13 anys.
  • ...
PENSEU que podem crear un itinerari de formació per al professorat d'infantil i primària? Espere les vostres suggerrències.

Artur Z.
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Hola Artur.

Portar a terme qualsevol cosa en un CRA (Centre Rural Agrupat) sempre consta molt més que fer-ho en un col·legi ordinari, parle des de l'experiència.

Podriem continurar el debat i fer aportancions per tal de construir una proposta-document de formació docent. Sembla que és un aspecte que sempre queda coix als claustres.

Per fer això, potser seria bona idea obrir un document al wikimanuals con poder editar la informació (per editar heu de loguejar-vos) que pot anar quedant com a proposta, restant el procés de debat a aquest fòrum.

El que proposes té fortes implicacions pedagògiques i didàctiques. Crec que merix la pena que anem abordant el tema. Han passat molt anys des que s'han introduit els ordinadors a les escoles i, encara no hi ha una proposta clara.

El que sí que existeix son propostes des dels CEFIRES d'aspectes concrets a treballar, però manca la reflexió sobre les competències bàsiques docents a les TIC.

Pense que és el moment de menejar el tema.

No es pot anar resolent una i altra vegada els mateixos dubtes amb infinita paciència i al mateix temps fer teràpia de grup al claustre per l'impacte que suposa utilitzar les TIC a l'aula.

Els docents hem de prendre consciència que és necessari avançar en bloc, però per a fer això de forma ordenada caldria començar definint quines serien les competències bàsiques en matèria TIC que els docents hem d'assumir per afrontar la nostra feina amb eficiència (procés) i amb eficàcia (producte).

Cal fer més que formar als coordinadors TIC, manca una estratègia per augmentar la competència digital de forma progressiva.

"Els professors que utilitzen les TIC han fet un salt cap avant brutal i els professors que no les utilitzen s'han quedat repetint les feines que feien els seus mestres. I aquesta fissura sembla tant o més important que la que hi ha entre els alumnes"

Jordi Adell.
Cita extreta de l'última publicació de Bromera.txt, suplement educatiu de la revista de lletres L'Illa.

Anirem debatent el tema, però d'entrada crec que pensar per començar fent coses molt simples és el millor. La simplicitat és el culmen de la sofisticació. Quan logres fer coses simples i clares acabes avançant a passos xicotets i ben segurs.

Salutacions
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
La meua experiència és semblant i espere aportar alguna cosa.

A mi no m'oferiren el "càrrec" de TIC, però m'encomanaren la coordinació del projecte de formació en centres sobre la implantació de les TIC al centre.

Com tu, vaig pensar que la competència digital entre el professorat era baixa, de fet no tenien a altre millor que jo, el company d'informàtica està en comissió de servei. Vaig fer un projecte que va acabar sent que jo donava un curs de TIC als meus companys, el producte es aquest, per si t'aprofita alguna cosa: http://guillemdalcala.edu.gva.es/course/view.php?id=3
(Has d'entrar amb l'usuari: visitant i la contrasenya: visitant perquè la entrada de visitant normal està trencada i fins juliol que instal·le 2.0 no vaig a arreglar-la).

El meu objectiu, junt amb el meu company TIC, era la implantació de Lliurex al centre, per a la qual cosa necessitàvem trencar la por i familiaritzar els companys en l'ús del paquet Open office, el navegador Firefox i el gestor de correu Thunderbird, només a les últimes sessions tocàrem la immersió en la web 2.0 amb l'ajuda del ponents convidats. Ara pense que s'hauria de continuar per ahí, però no veig ganes al meu claustre.

D'entre les conclusions puc dir que no s'han assolit entre el claustre els objectius que a mi m'hagueren agradat, és més, a voltes tinc la sensació arribar a incomodar a algun company, per la meua insistència. De totes maneres, el tema està obert, ningú pot mirar a una altra banda.

Des del punt de vista personal, no puc estar més content, he aprés molt, participe en aquest grup de "saberuts", conscient de les meues limitacions, i aprenc un montó, em sent partícep del claustre virtual, etc, etc .
Com deia Jordi Adell el diumenge passat: ningú ha dit que fóra fàcil, però és el camí.

Sotaescric tot el comentari de Alfons.
Sort
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Hola Pedro,

Li he pegat una ullada al curs TIC en moodle i té molt bona pinta.

Tot aquest recursos hauríem d'anar afegint-los en wikimanuals, així els tindriem en obert i podrien millorar-se i ampliar-se, ja que l'edició dels wikis és prou senzilla i còmoda. Ho dic per mi, el treball i recursos dels 4 PFC en els que he participat com a ponent s'han quedat en algun lloc del disc dur de cefire.edu.gva.es. Això no em tornarà a passar.
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Moltes gràcies pel comentari.

A la velocitat a la que va tot crec que algunes coses del meu curs estan superades i n'hi ha de millors per ahí. Si vols, no tinc cap inconvenient d'enviar-te una copia de seguretat 31 Mb.

No he editat res al wikimanual, si penses que alguna cosa concreta pot servir...
S'acosta el final de curs i el meu projecte immediat és passar a moodle 2.0 i moure tot, a banda de continuar fent els meus materials.




In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
El que volia dir es que l'eina wiki ens pot ajudar a anar penjant manuals, pàgines amb enllaços organitzats relatius a un tema concret, ... i sempre ho tindrem disponible per a tots/es.

No es tracta ara de posar tot allò que vam fer, sinó començar poc a poc a elaborar allò que ens fa falta en eixe espai.

Com comenta Alfons, que un company ens demana ajuda per a obrir un compte de correu electrònic, li fem un tutorial i el penjem en wikimanuals i així ja el tenim per al company que vindrà l'any següent.

És una proposta que deixe ací, clar.
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Hola:

Al Taller d'Informàtica de Pares, amb els meus alumnes, amb els mestres de dos Centres on estic de ponent en Projectes de Formació (Iniciació a LliureX, Creació de Materials d'Expressió Musical i Plàstica amb software lliure ... i d'altres) treballe unes "Pràctiques" senzilles; estan al vostre abast les "xulles" (no de corder), si són de profit. Només cobre "cafè sense pastes" per utilitzar-les una altra persona.

Aquest recull anira creixent a poc a poc.

https://sites.google.com/site/elteumestre/word-of-the-week

PS: "Cada uno da lo que recibe, luego recibe lo que da". Jorge Drexler.
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Daniel quina manera més amable d'expressar el que volia dir.

El que volia fer patent és que hi ha gent que no és capaç d'anar allà mateix on romanen les explciacions. Aquesta gent necessita que la guies de la ma, i que l'abraces (sentit figurat) quan fa un progrés.

Tot i això, som mestres, la nostra feina és ensenyar, és clar que quan es tracta de companys ho fem molt a gust, però, cansa tenir que explicar constantment la filosofia i la tècnica de tot, dia rere dia... per a que, al final molts esforços no s'aprofiten...

Aixina i tot, agafe la idea, no havia pensat que els wikimanuals poden ser una eina molt eficaç en aquest context.

Salutacions
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Que si cansa... Per això, recomane que es demane PFC amb un ponent de fora. No és lo mateix ajudar als teus companys que que vinga un de fora a acompanyar-los a fer les primeres passes per LliureX, Correu electrònic i tot això.
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Hola Artur,

Sol·licitar un Projecte de Formació en Centres potser una bona idea. La Conselleria t'envia un ponent extern per a la formació en les eines que us facen falta. Així t'estalvies feina. Consulta el tema amb algun assessor del Cefire.

Respecte a la formació TIC del Claustre del meu centre, es resumeix en algun curs de PDI. La tasca de l'Equip Directiu, del que forme part, es limita a dotar les aules de PDI, PC, projector, internet any rere any i que tot funcione bé al llarg del curs escolar, que no es poc.

A vegades pense en impulsar alguna activitat de formació interna per a algun vespre, però de seguida abandone la idea, no done per a més. El que si faré serà enregistrar còpies de LliureX EduTicTac per a tot el professorat, potser algú prove alguna de les aplicacions que inclou, sinó podrà servir de posagots per a l'estiu.

Alguns documents per a revisar en relació a la aportació d'Alfons:
- Currículum i competència digital
- Recursos TAC i estratègies per a l'Educació Infantil
- Recursos i estratègies TAC per a l'educació primària

PD. M'oferiria encantat com a ponent per al PFC, però, de moment, tinc altres plans per al proper curs.
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Hola Daniel.

Molt interessants els documents que has referenciat. Als centres es va tenint consciència d'incorporar progressivament les TIC a l'aula i a la competència docent, però no se sap molt bé com organitzar-ho de forma progressiva. Les propostes son sempre benvingudes.

Crec que va siguent necessari un pla estratègic de formació del professorat en competències TIC, no potser que arribem als centres i encara hages d'explicar com crear un email per tal de tenir-ne un, Déu meu!!! Real com la vida mateixa...

Salut
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
He obert una pàgina als wikimanuals per tal d'iniciar un bocet de necessitats per a la formació del professorat.

No és més que una proposta inicial per tal de reflexionar sobre quines serien les necessitats per augmentar la competència digital del professorat en vistes de proposar un itinerari progressiu de formació docent. Tire molt a faltar aquest itinerari.

En el cas del domini del Valencià amb la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià això està molt clar. Potser ens manca una estratègia similar per tal de poder parlar de coses concretes als centre i que tothom ho entenga i no haver d'explicar cada paraula que dius. Ens manca eixa formació técnica, eixa cultura general a l'àmbit digital.

Salut
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Ja en tenim un model en el que ens podem basar. Si vols realitzar un pla de foment de lectura, te'n vas a xtec.cat, el busques i el customitzes (vaig coordinar el pla de foment de lectura del centre fa dos anys). En aquest cas, que vols un itinerari a l'estil JQCV vas al gencat i el costumitzes: acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació. En aquest cas no l'he cercat, el vaig llegir en una piulada de twitter de no se qui fa uns dos dies.

Des de que estic en educació tinc la idea de que estan arribant ordinadors, projectors, internets, ... però no hi ha un títol que acredite la capacitació digital. De la mateixa manera que fa falta la capacitació en valencià per a fer classes en valencià al segle XXI fa falta una capacitació digital. No vull dir que qui no demostre habilitas, ... no puga utilitzar aquest mitjans tecnològics, sinó que s'ha d'establir un itinerari. Si la administració no ho fa, dons ens posem mans a l'obra i ho fem nosaltres, que a més sabem les necessitats dels nostres companys. Ala, anem per feina: 


- Wiki de treball: Formació docent
In reply to Deleted user

Re: FORMACIÓ TIC DEL CLAUSTRE

by Deleted user -
Hola companys,

He rebut el següent correu de l'escola d'estiu Espiral. Tots els cursos tenen objectius i programa que podem aprofitar i adaptar si volem fer un projecte de formació, ja siga oficial o no, en els nostres centres. Pot servir com a base per a això de la formació TIC del claustre.

Si aneu fent alguna cosa al respecte, recordeu que ho podem compartir modificant Formació docent en wikimanuals, o on trobeu més adient.

"

Escuela virtual de verano Espiral 2011

El presidente y la Junta Directiva en nombre de la Asociación Espiral, Educación y Tecnología, os damos la bienvenida a este nuevo encuentro a través de la Escuela de Verano de Espiral 2011.

En esta edición seguimos la línea iniciada en 2010, en la que tratamos de acercar al profesorado elementos y recursos para enfrentarse con solvencia y seguridad a los retos que la llamada Escuela 2.0 plantea.

INNOVACIÓN, RECURSOS, COLABORACIÓN

Por ello se ofrecen programas formativos directamente vinculados a la realidad de las aulas 2.0 como el que nos presenta los "Recursos colaborativos para mejorar la competencia comunicativa lingüística y audiovisual", el “Podcast como recurso educativo” y un  curso que pretende dotar de las competencias básicas TIC-TAC que debe tener el profesorado digital, "ABC del profesorado digital".

Mantenemos una actividad formativa para el trabajo en entornos virtuales de aprendizaje  "Administración básica de Moodle", que pretende poner las bases para poder administrar y trabajar con Moodle.

Otros cursos que presentan unas herramientas de gran utilidad en las actividades de enseñanza y aprendizaje son "Los mapas mentales y conceptuales como herramienta de trabajo para el profesorado" y "Uso didáctico de los blogs; una mirada aplicada más allá de la tecnología".

Otra propuesta de sumo interés para el profesorado es "Redes sociales y comunidades de aprendizaje: creación y dinamización" relacionada con las redes sociales y su potencial educativo, que intenta favorecer la comprensión y el análisis crítico de la sociedad-web y conseguir que el profesorado sea capaz de poner en marcha y dinamizar comunidades orientadas al aprendizaje online. En esta misma línea también hemos incorporado a nuestra oferta formativa el curso "Redes sociales educativas. El papel del Community manager".

Como novedad a destacar presentamos el curso "Seguridad en la red. El papel de los educadores", cuyo objetivo general es mejorar la preparación del docente para fomentar la seguridad informática de la comunidad escolar.

Repetimos también tres cursos en inglés que han tenido  muy buena acogida en las ediciones anteriores: dos orientados al profesorado de inglés “Learning English using blogs, microblogs and other web 2.0 tools” y "Writing electronic documents for English Language Learning", y otro de carácter transversal, "ICT resources for language teachers”.

En definitiva pensamos que es una oferta bastante redonda y cercana a los intereses y necesidades de la comunidad educativa. Así pues, deseamos que nuestra propuesta formativa resulte atractiva y que sea muy provechosa y motivadora, y sobre todo, que contribuya a mejorar la calidad educativa en nuestras aulas y por extensión en nuestros centros.

Juanmi Muñoz 
Presidente de Espiral

http://ciberespiral.org
http://www.ciberespiral.org/eve11/index"