Interessant el tema que s'ha plantejat.
Davant això necessite transmetre diverses coses, perdoneu que les expose ací, en realitat se me fa molt difícil expossar-les en altres contextos, sobretot per manca de temps.
1. Valoració positiva
Per un costat hem tret a la llum la valoració molt positiva que tenim de la feina que s'està fent des de Lliurex, des de que s'ha fet la vida més fàcil a l'usuari final, però, sobretot des de que s'han començat a millorar la gestió de l'aula amb Lliurex-zero, s'han anat incorporant i organitzant les activitats, s'han anat incorporant tant aportacions concretes com metodologies, etc.
2. Ètica
Per altre costat està el tema de la ètica. Com en un centre educatiu es potencia el software privatiu pirata? Som educadors!! Ja n'hi ha prou de mediocritat. Sabem què ens portem entre mans?
Supose que impulsar aquesta distro arreu dels centres serà dur, però no ho és menys per als treballadors que hem de lluitar cada dia amb un fum de predujidicis que amagen ignorància. Sí companys, com sabeu, la defensa del software lliure als centres hui en dia és un tema que es sol soslaiar per altres més urgents. Les TIC són un tema estratètic, de fons, un tema molt important, però de vegades es prioritzen els temes urgents sobre els importants.
3. El nostre centre no és la nostra casa.
L'experiència de Windows sense servidor és una experiència individualitzada no es té una consciència de centre. No hi ha una identitat de centre sino un usuari únic i aïllat de la resta.
Amb el model de centre Lliurex de sobte tenim una estructura ideal per tal de gestionar les diferents tasques. És per això que no s'aguanta una estructura individualitzada de tot el sistema.
Els serveis incorporats com la gestió de l'aula amb les ferramentes de control, d'instal·lació de programes, de gestió remota silenciosa (ssh), de control dels usuaris i de les impressores (cups), etc.
Als centres tenim uns quants servers que incorporen moltes coses: proxy, DNS (amb la rapidessa de càrrega que suposa i de gestió de dominis), biblioteca, Moodle incorporat en local, JClic amb informes en xarxa o mitjançant Moodle per avaluar, etc., etc.
Per no parlar dels diferents sabors de Lliurex: Desktop (equip independent), Desktop lleuger, Server, Client, USB, Live-CD/Live-DVD.
Però el que realment va marcant la diferència són aquelles aplicacions que ens faciliten la feina i ens fan més professionals com Lliurex-Do (per infantil i pedagogia terapèutica), AMIC (per pedagogia terapèutica i infantil, «gracies, gracies, gràcies») i els Objectes Digitals Educatius - ODE (Hotpotatoes, EXE-Learning, etc.).
Per tot això comença a ésser hora que es parle més clarament des d'on partim i quines son les responsabilitats de no fer bé la nostra feina. És necessari que si canvies de centre no necessites adaptar-te més que el que siga absolutament necessari i no hages de començar una lluïta que ningú entén.
Potser caldria incrementar tant la informació directa als centres (assessorament SAI) com els controls als mateixos en materia TIC. Els mestres hem de fer classe i no perdre un grapat de temps discutint sobre software lliure - software privatiu, no hi ha temps per això, ja que per entendre-ho fa falta formació. Una vegada comences a discutir potser et costa la confiança dels companys i s'enrareix l'ambient. Amb més control això estaria clar no caldria discutir soles treballar.
Per tot això, i per la nostra llibertat i dignitat cal dir NO a treballar als centres amb programari pirata-privatiu. A quí estem defensant en cas contrari? Per què fer-li el joc a les poderoses multinacionals del sofware?
Cal que ens situem en una perspectiva intel·lectual de la nostra feina, filtrar la informació i prendre posició crítica amb arguments del que fem, en el que en altres termes es podria dir ésser professional.
Per saber-ne més es pot visualitzar aquest
. [1]
Al nostre entorn software lliure és igual a Lliurex. Si tenim la sort que el projecte va avant i té la qualitat que ha demostrat és absurd no aprofitar-lo.
Senc l'extensió, però en algun lloc havia de dir açò.
Salut
---------------
[1]