Educació a Finlàndia

Educació a Finlàndia

by Deleted user -
Number of replies: 2

Bones.

Aquest hem estat bombardejats per les bondats de l'educació a Finlàndia. Fa uns dies em vaig entropessar amb l'autor de tot l'enrenou Xavier Melgarejo.

El cas és que vaig visualitzar un parell de vídeos i finalment he pogut llegir el llibre fruït de la seua tesi doctoral. Llibre extremadament lleuger de llegir.

El cas és que no he pogut resistir fer quatre línies de recopilació i cercar alguns dels materials audiovisuals que estan disponibles.

http://llagosti.wordpress.com/2014/07/30/educacio-en-finlandia/

Gracias Finlandia

Les seues tesis són senzilles però molt interessants. És Xavier Melgarejo l'Steave Jobs de l'educació al nostre país? Potser això és una exageració, però el sentit comú que comunica i fa pensar que no anem ben encaminats...

Si no has tingut oportunitat d'acostar-te al tema de l'educació a Finlàndia ara tens l'oportunitat:

  • Comença visualitzant un dels videos, el que va fer al Congrés dels Diputats on els va posar a caldo és una bona opció.
  • Segueix llegint el llibre en cas que t'interesse.

Però hi ha altre artícle clau per entendre el nostre sistema educatiu basat en les tesis de Melgarejo.

Aquest artícle dóna moltíssima llum per entendre on ens menejem i on es situa la Llei Wert.

http://www.hobest.es/files/hobest.edita/hobest.edita-5-bfque-escenario-educativo-tenemos-bfy-que-educacion-queremos

Finlàndia m'ha fet recordar que no en sabem tant com creguem, si volem fer educació de qualitat, doncs caldrà saber cap on anem i què fan els sistemes d'èxit.

Per comentar alguna cosa més:

  • Finlàndia es diferència de Corea del Sur (molt bona puntuació a PISA) bàsicament en el temps que inverteixen els xiquets i els resultats que obtenen. Sembla que a Finlàndia no dediquen tant de temps.
  • A Finlàndia no hi ha educació infantil, fins als 7 anys hi ha guardaria, no aprenen a llegir fins als 7 anys, però als 9 anys ja ens han passat al davant en comprensió lectora.
  • No hi ha repetició, no fa falta...
  • Si canvies d'escola no ni ha una diferència significativa en rendiment.
  • Els mestres finesos coneixen les tècniques de productivitat. Ara a primària tindrem classes de 45 minuts. A Finlàndia les classes són de 45 minuts, però a continuació descansen 15 minuts, aquesta és la diferència. Semblen utilitzar la tècnica del Pomodoro. Així sí que s'entén la jornada contínua i la millora del rendiment escolar.

Au, no dic res més.

Òbric aquest fil per tal que anem comentant el tema, si us sembla interessant, en cas contrari, aprofiteu millor el tems a vora mar.

Salut

----------------------------
La pràctica no ens fa perfectes,
La pràctica perfecta ens fa perfectes.


Vincent Thomas Lombardi
In reply to Deleted user

Re: Educació a Finlàndia

by Deleted user -

He llegit el llibre. Està molt interessant. A més a més,he tingut la oportunitat de parlar amb una professora Finlandesa i m'ha dit que els alumnes fan classses de 45' i després un descans. No recorde el temps de descans. Els finlandesos també tenen una setmana de descans cada dos mesos.

Respecte la possibilitat que tenen els pares de poder triar si porten els xiquets a la guarderia, s'els queden en casa amb una persona que els té cura o els pares mateixos es queden a casa amb els nens amb ajudes de l'estat, em va dir que lo normal es portar als xiquets a la guarderia.

 

Salutacions

 

In reply to Deleted user

Re: Educació a Finlàndia

by Deleted user -

Emili.

El llibre aquest per a mi ha estat de gran impacte professional.

http://llagosti.wordpress.com/2014/07/30/educacio-en-finlandia/

He descobert que la formació del professorat és clau. No es tracta d'estudiar més sinó d'invertir en recerca personal. Els profes són capaços d'investigar els problemes de la classe i resoldre'ls.

Aquesta és la gran diferència. Al nostre entorn no es solen resoldre els problemes, de vegades no som ni conscients. Si algú té la culpa d'alguna cosa acabem mirant els alumnes i els pares...

Saber que utilitzen l'investigació en l'acció com a tècnica bàsica, que posen èmfasi en els mestres de primària, aquest han d'ésser els més preparats, m'ha fet pensar molt.

Crec que tenen 15 minuts de descans entre classe i classe.

La LOMCE vol copiar això, bé, sense els descansos.

Crec que està fonamentat en la tècnica del Pomodoro. Els docents finesos coneixen les tècniques de productivitat i les apliquen, conèixen el valor del descans.

Els alumnes respecten els mestres perquè la responsabilitat de l'aprenentatge recau sobre els alumnes. Els alumnes callen quan parla el mestre.

Es tracta de l'educació luterana, cal saber llegir i escriure per poder salvar-se.

De ninguna manera és exportable al nostre context, però cal que anem prenguent nota i millorant els nostres processos, en cas contrari ja poden vindre lleis d'educació.

Et deixe un altra referència de molt fort impacte professional.

Llibre: Las claves del talento

http://www.monitorespadel.com/wp-content/uploads/2010/11/Las-Claves-del-Talento.pdf

Aquest llibre pega en el clau en moltes coses, el seu autor no és un teòric de l'educació ni de bon tros, però ha viatjat pel món per veure què fan els bons docents per tal de tenir èxit.

Una passada, entendràs com funciona l'aprenentatge a nivell fisiològic, i perquè sorgeixen caus de talent en llocs determinats.

Per què hi ha tan bons judagors de futbol a Brasil? Trobaràs la resposta al llibre.

Si tots els mestres conegueren com es construeix el talent, doncs deixariem de parlar d'exel·lència que sols busca formar alumnes obedients.

Encantat de poder parlar amb tu d'aquest temes tan apassionats.

Salut

----------------------------
La pràctica no ens fa perfectes,
La pràctica perfecta ens fa perfectes.

Vincent Thomas Lombardi
[  Això també ho trobaràs a aquest llibre]