Bones.
Aquest hem estat bombardejats per les bondats de l'educació a Finlàndia. Fa uns dies em vaig entropessar amb l'autor de tot l'enrenou Xavier Melgarejo.
El cas és que vaig visualitzar un parell de vídeos i finalment he pogut llegir el llibre fruït de la seua tesi doctoral. Llibre extremadament lleuger de llegir.
El cas és que no he pogut resistir fer quatre línies de recopilació i cercar alguns dels materials audiovisuals que estan disponibles.
http://llagosti.wordpress.com/2014/07/30/educacio-en-finlandia/
Les seues tesis són senzilles però molt interessants. És Xavier Melgarejo l'Steave Jobs de l'educació al nostre país? Potser això és una exageració, però el sentit comú que comunica i fa pensar que no anem ben encaminats...
Si no has tingut oportunitat d'acostar-te al tema de l'educació a Finlàndia ara tens l'oportunitat:
- Comença visualitzant un dels videos, el que va fer al Congrés dels Diputats on els va posar a caldo és una bona opció.
- Segueix llegint el llibre en cas que t'interesse.
Però hi ha altre artícle clau per entendre el nostre sistema educatiu basat en les tesis de Melgarejo.
Aquest artícle dóna moltíssima llum per entendre on ens menejem i on es situa la Llei Wert.
Finlàndia m'ha fet recordar que no en sabem tant com creguem, si volem fer educació de qualitat, doncs caldrà saber cap on anem i què fan els sistemes d'èxit.
Per comentar alguna cosa més:
- Finlàndia es diferència de Corea del Sur (molt bona puntuació a PISA) bàsicament en el temps que inverteixen els xiquets i els resultats que obtenen. Sembla que a Finlàndia no dediquen tant de temps.
- A Finlàndia no hi ha educació infantil, fins als 7 anys hi ha guardaria, no aprenen a llegir fins als 7 anys, però als 9 anys ja ens han passat al davant en comprensió lectora.
- No hi ha repetició, no fa falta...
- Si canvies d'escola no ni ha una diferència significativa en rendiment.
- Els mestres finesos coneixen les tècniques de productivitat. Ara a primària tindrem classes de 45 minuts. A Finlàndia les classes són de 45 minuts, però a continuació descansen 15 minuts, aquesta és la diferència. Semblen utilitzar la tècnica del Pomodoro. Així sí que s'entén la jornada contínua i la millora del rendiment escolar.
Au, no dic res més.
Òbric aquest fil per tal que anem comentant el tema, si us sembla interessant, en cas contrari, aprofiteu millor el tems a vora mar.
Salut
----------------------------
La pràctica no ens fa perfectes,
La pràctica perfecta ens fa perfectes.
—Vincent Thomas Lombardi