Discs durs SSD

Discs durs SSD

by Deleted user -
Number of replies: 11

Hola!

Estic pensant en comprar-me una unitat de disc dur SSD per instal·lar-la al meu portàtil i instal·lar Linux.

Algú té alguna experiència amb discs SSD i Linux?

Salut!

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Hola:

A casa tinc un portàtil i7 amb un disc dur sòlid SSD "punjat" internament per al sistema operatiu ... i vola. Amb 128 Gb te sobra. Els disc dur que portava l'ordinador l'utilitze com a disc dur extern. Te recomane l'experiència.

Furga per Internet i tindràs més informació: aguanta colps, rapidesa, etc.

Salutacions.

 

 

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

La segona joventut del teu portàtil i si no ja ens ho diràs. Jo ho he fet amb els dos portàtils que faig servir i han augmentat el rendiment molt.

El consum és aproximadament el mateix (hi ha qui diu que és menor, però no es apreciable) però tot el que depèn de lectura/escriptura de disc millora molt.

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Bones.

No tinc experiència alguna en el tema, però, sembla que és el futur més proper.

Apple munta SSD + HD, una solució híbrida als seus portàtils. Es tracta d'un sistema que està repartit entre un SSD i un HD. Quan el sistema detecta que utilitzes molt un programari el passa a SSD.

Exemple de disc híbrid:

http://www.macnificos.com/product/5841/0/0/1/Seagate-Disco-Hibrido-SSHD-1TB-25-disco-duro-Mac-y-PC.htm

La raó d'establir aquest mecanisme és que encara són molt cares aquestes unitats, així que s'han inventat una tecnologia de transició, però dóna una idea de cap a on anem.

Arguments a favor de posar una SSD:

  • Augment de la rapidesa en el arranc, no t'ho creuràs.
  • Major durabilitat front a accidents, però recorda que hi ha diferents tipus de memòria, unes més bones que d'altres.
  • Notaràs que l'ordinador és més lleuger després de llevar el disc dur.

Arguments en contra:

  • Cal intervindre l'ordinador, cal fer-li una operació de cirugia, en un portàtil, sempre és una miqueta més complexe, però seguint les instruccions s'arriba.

Ací tens més avantatges i limitacions, per tal que pugues valorar:

https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives#Advantages_over_HDDs

Algunes referències SSD:

http://www.macnificos.com/list/683/19/2/1/Discos-Duros-SSD.htm

Video que ens ho porta a la pràctica en 5 minuts:

Sort

-----------------------------------
Si vols anar ràpid ves sol.
Si vols anar lluny ves acompanyat.
Proverbi xinés
In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Els híbrids que proposa Alfons tenen l’avantatge de que tens molta capacitat, però jo preferisc el disc SSD normal.

Es poden trobar de 120GB per poc més de 50€ i de 240 per 100€. És un producte que està baixant de preu a la carrera i dintre d’un any (per dir alguna cosa) els preus hauran fet un canvi molt important.

http://www.appinformatica.com/discos-duros-ssd-kingston-ssdnow-v300-series-120gb-2.5-sata3-cadp.php

http://www.appinformatica.com/discos-duros-ssd-kingston-ssd-sv300-2.5-240gb-sata3.php

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Gràcies a tots per les respostes.

@Alfons, havia esta mirant el wiki de arxilinux i em vaig decidir.

@Xavi, @Manuel, en altres webs he llegit que per a linux es recomana ficar el /home en un disc dur tradicional però, això en un portàtil no es pot fer, no? Si canvie el disc que té per un SSD tindré només el SSD? O caben els dos?

D'altra banda també he llegit que no és molt bo per al disc ssd ficar un espai d'intercanvi (la famosa partició swap). El meu processador és un AMD E-450 APU with Radeon(tm) HD Graphics i tinc 4 Gb de RAM. Què faig? cree la partició swap? o no.

El disc SSD que em vull comprar és justament el de 120 Gb per 58€ i volia instal·lar 2 sistemes operatius, UBUNTU 14.04 LTS i LLiurex 14. També em ronda pel cap Linux Mint. És bona idea tenir dos SO? o m'oblide? En el disc actual tinc instal·lat Windows 7, UBUNTU 12.04 i Lliurex lleuger 13. En casa gaste UBUNTU i en l'institut, Lliurex.

Si teniu un ratet, em contesteu, si no, ja m'apanyaré.Gràcies de nou i salutacions.

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Hola:

  1. El /home que el sistema operatiu te fa està al disc SSD punjat interiorment a l'ordinador.
  2. Al disc "convencional" dur extern tinc els meus documents (el segon /home sempre connectat a l'ordinador per USB). Així puc formatar SSD tranquilament.

Pots tenir els sistemes operatius que vulgues al SSD.

Salutacions.

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Bones.

Si ho haguera de fer jo a un portàtil li posaria un sol disc SSD, no em decantaria per un híbrid, ja que en un temps potser desapareguen.

Estime 120 Gb és molta capacitat per un portàtil, he passat anys amb una partició de 10 Gb, és clar sense pelis ni arxius grans. Un portàtil, per a mí, és això, portàtil, operativitat, ubicuitat, disponibilitat, però no tot darrere...

Respecte a les particions jo sí faria particions. Per a un portàtil faria les particions:

1 - / amb tot el sistema menys /home.

2 - La swab.

3 - / home.

Raons:

- Formatant / formates el sistema, si tens problemes pots salvar /home sense problemes.

- La swab incrementa el rendiment de l'ordinador en cas de quedar-se sense RAM. Normalment li done el doble de capacitat de la RAM, però amb tanta RAM com hi ha ara potser la mateixa capacitat de la RAM estaria bé.

En aquest tema m'he trobat que a les terminals Android he vist que en plenar el telèfon de programari no funciona correctament per manca d'espai en disc. Aquest fet em fa sospitar que si tinguera Swab al telèfon potser les coses anirien millor, és per això que no abandone la Swab mai.

- Separar /home és sempre molt còmode a l'hora de tornar a formatar.

Pots fer també les particions que vulgues, si heu provat a fer particions als pendrives el procediment funciona igual que als discs durs convencionals.

@Tàfol, crec recordar que Lliurex 14.06 es basarà en Ubuntu 14.04 LTS tot i que no estic segur. Si finalment és així no farà falta que instal·les dos sistemes operatius perquè tindràs el mateix sistema.

Però si finalment instal·les dos sistemes operatius i separes /home en una partició a banda podràs accedir als documents tant en un sistema com en altre, cosa que és un avantatge.

Salut

---------------
Els éssers humans són alergics als canvis.
Els encanta dir: «Sempre ho hem fet així».
Tracte de lluitar contra això.
Es per això que tinc un rellotge de paret
les agulles del qual van en sentit contrari.
Grace Murray Hopper

Va participar en el comité de creació
del llenguatge COBOL.
Hui, aquest llenguatge encara s'utilitza
a ordinadors d'alt nivell com Mainfames
Cobrava la meitat del sou d'un home, però el seu rendiment era el mateix.
A ella li deguem l'expressió bugs per referir-nos a errades de programació.
In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

En portátils no tinc experiència pero en setembre en vaig comprar 3 per als 3 servers de les aules, jo mateix els vaig connectar i instalar Lliurex i funciona perfecte, molt més ràpid que abans.

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Hola a tots,

Jo tinc un al server del centre i es nota molt. Al meu portàtil li vaig posar un hibird i no he notat molt la diferència. Igual havia de configurar alguna cosa millor.

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Hola!

Em vaig comprar el disc SSD de 120 Gb i per fi el tinc en funcionament. Us conte la meua experiència.

Disc comprat: kingston sv300s37a/120g de 120 Gb
Portàtil de muntatge: ASUS 1215b (AMD64 bits APU E450 1.65GHz amb 4Gb de RAM

Muntatge i instal·lació:

Vaig desmuntar el portàtil i vaig canviar el disc que tenia de 500 Gb per el SSD. Tasca relativament fàcil amb ajuda del

.

Vaig inserir un USB extern amb UBUNTU 14.04 LTS i vaig encendre l'ordinador. Es va iniciar UBUNTU i el vaig instal·lar amb totes les opcions per defecte (pel que fa a les particions). En menys de dues hores tenia el portàtil preparat i amb UBUNTU funcionant i instal·lat. De moment, no he tocat cap configuració especial pel fet de tenir un SSD.

Primeres impressions:

La diferència més notable està en el arranc. Ara el portàtil arranca en 30-40 segons des que li done al botó. Quant al funcionament, note que l'equip va prou lleuger, més que abans amb UBUNTU 12.04. No he notat tanta diferència com esperava però potser degut al canvi de versió del sistema operatiu (he passat de la 12.04 a la 14.04). Dropbox funciona bé, els paquets ofimàtics també, He instal·lat Inkscape i Gimp i arranquen prou més ràpid. Estic satisfet amb el canvi. Ara em faltarà configurar un disc tradicional per a emmagatzematge en xarxa (això tinc previst fer-ho amb una Raspberry Pi)

Problemes detectats:

Els problemes que he tingut crec que no estan relacionats amb el disc dur.

  1. Memòria RAM. Me n'he adonat més tard d'això. No em vaig fixar i es veu que el sistema UBUNTU només em va detectar 1,6 Gb dels 4 Gb que tinc. Pensava que estava algun mòdul mal connectat però no, la bios (en el arranc) em detecta els 4 Gb (dos mòduls de 2 Gb cadascun). Cercant per internet suggerien intercanviar els mòduls l'un per l'altre. Ho vaig fer i ara el sistema UBUNTU em detecta 3,5 GiB. És normal que em detecte 3,5 GiB quan se suposa que tinc 4?
  2. Renta 2013. Vaig instal·lar java (OpenJDK i el plugin IcedTea) després el programa PADRE per a linux baixat de AEAT i funcionava. Però quan acabava d'incorporar les dades fiscals, se'm quedava penjat (cargando datos) una i altra vegada. Finalment, vaig descobrir que OpenJDK no era compatible segons AEAT (no em vaig adonar de l'avis). Vaig haver de desinstal·lar-lo i instal·lar la versió oficial de Java. Arreglat.

Seguirem provant. Gràcies de nou a tots per les respostes.

Salut!

 

In reply to Deleted user

Re: Discs durs SSD

by Deleted user -

Hola Tàfol.

Moltes gràcies pels comentaris i les apreciacions, sens dubte són molt útils.

Ni idea això de que sols et detecte part de la RAM. Mira la BIOS a veure què et posa.

Respecte a Java, doncs em va passar el mateix que a tu, però no vaig poder resoldre el tema en a l'entorn GNU/Linux amb Ubuntu 14.04.

El meu problema és que tenia dues versions del programari Open-JDK, la versió 6 i la 7. També tenia el plugin IcedTea. No obstant, fruit d'altres batalles tenia instal·lat el Java d'Oracle, Java 7, última versió.

No vaig poder resoldre correctament.

Vaig demanar ajuda als tècnics de l'agència tributària per telèfon, per xat i finalment em van tocar al dia següent per solucionar-ho.

Ho comente perquè crec que mereix la pena...

Va estar una xica qui em va atendre. No es va espantar de que treballara amb GNU/Linux Ubuntu, ni amb Fluxbox.

Vaig haver de baixar el programari Teamviewer, descomprimir-lo i córrer-lo, així ella visualitzava el meu escriptori i m'anava indicant.

Després d'una hora barallant-nos amb el sistema no varem poder resoldre. Tot i tenir per defecte la versió Java d'Oracle.

Des de la terminal indicava que tenia la versió:

alfons@server:~$ java -version
java version "1.7.0_60"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.7.0_60-b19)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 24.60-b09, mixed mode)

Però Firefox reconeix el plugin 1.7.0_25 i no el 60, així que era capaç de passar el test de Java però no aconseguia fer funcionar el Java correctament.

[Adjunte imatge de Firefox sobre Ubuntu 14.04]

Finalment varem anar a l'entorn Mac i allí Firefox agafafa el plugin de Java 1.7.0_60.

Varem instal·lar manualment Java a l'entorn Mac OS X Mavericks.

Em vaig quedar de pedra doncs va funcionar a la primera.

Conclusions a les que vaig arribar:

  • Java 7 versió Oracle no està a punt per a córrer en GNU/Linux, potser estic equivocat, però aquesta és la meua experiència.
  • Després de desinstal·lar Open-JDK i tot el programari lliure de Java ho vaig intentar amb el mateix resultat. Vaig revisar també la carpeta on estaven els enllaços simbòlics de Firefox cap a Java.
  • A l'agència tributària treballa gent molt competent sense prejudicis.

Però encara hi ha més.

Resulta que a les 0:00 am del dia següent caducava el meu certificat digital expedit per la conselleria. Així que, com no trobava el lloc per renovar-ho vaig cridar per telèfon per tal que m'indicaren on localitzar l'enllaç per renovar el certificat.

Em va atendre una xica i em va advertir que EN LINUX NO PODIA GARANTIR QUE FUNCIONARA. Oblicatòriament calia generar-lo amb INTERNET EXPLORER. Si ho ho feia així HI HAVIA PERILL DE QUEDAR-SE SENSE CERTIFICAT DIGITAL.

Em va parèixer una exageració plena de prejudicis, però, ja no sabia si era qüestió de Java, de GNU/Linux, de prejudicis informàtics, o què.

Em va tocar resoldre a Mac OS X i exportar per importar a GNU/Linux on funcionava realment bé.

Així, que, a aquestes alçades, treballar amb GNU/Linux sembla que és anar contracorrent.

Salut

--------------------
Si ets capaç de veure les coses subtils
i adonar-te de les coses cultes, irrumpint abans del ordre de batalla, la victòria així obtinguda és una victòria fàcil.

Sun Tzu
L'art de la guerra
Attachment Selection_001.png