Bones.
El tema del NAS...
Una passada jo també tinc un Synology DS411j
Aquest:
Té 4 bahíes, capacitat fins a 4 discs durs, fins a 16 TB.
Software, com molt bé diu Daniel porta GNU/Linux, però és privatiu. Escriu el sistema amb Ext4.
Jo ho gaste com a magatzem de còpies de seguretat.
A GNU/Linux utilitze rsnyc i el protocol aftp (connectar al servidor des de Nautilus), també utilitze FTP.
En realitat és un servidor Web.
Coses molt molt interessants:
* Pots instal·lar programari empaquetat per al NAS: Wordpress, Moodle, Joompla, Drupal, etc.
* Pots fer-lo servidir multimèdia: música i pelis en xarxa interna.
* Pots alçar un servidor de correu de forma mooolt fàcil.
* Pots llançar bittorrent.
* Consum, ridícul, molt poc.
* No fa soroll, a l'estil Apple.
* Pots obir-lo a internet, jo no ho faig per por als atacs, per l'informació sensible que conté.
* Pots fer RAID 0, RAID 1, etc. En cas d'optar per fer un RAID fer-ho en intal·lar.
* El programari s'actualitza via firmware.
* Darrere hi ha una empresa que respon i hi ha una comunitat molt potent d'usuaris.
* Es pot utilitzar també via ssh.
* Funciona per xara via eth0.
* Fa còpies de seguretat de pendrives o discs durs amb sols connectar-lo al port USB, primer cal configurar on han d'anar a parar les còpies.
* Si tens dos NAS Synology li pots fer que sincronitzen els dos NAS de forma remota, així pot sutuar un NAS a casa i un altre a casa dels teus pares, sempre tindries tota la informació en dos llocs al mateix temps.
Al tant, tots els NAS no són iguals, ni tenen les mateixes prestacions.
El muntatge dels discos és molt senzill, ho podria fer un xiquet de cicle mitjà. Però no la gestió que és prou complexa tot i que està mooolt simplificada.
Finalment, si utilitzes Mac OS X i li dius que et faça la còpia de seguretat al NAS, te la fa sense enterar-te, via xarxa amb cable o wifi, és a dir, si el NAS està encés t'està fent una còpia encara que estigues connectat amb Wifi.
Vas afegint discos que poden ser independents, o amb RAID. Té suport per a ZFS (discos que s'organitzen com un sol disc).
Bé això i mooooooltes coses més.
No havia tret el tema per tal de no entrar, és un món, el món dels servidors.
Tenia pendent un comentari, vet aquí l'oportunitat.
Daniel, perpara't tinc moltes preguntes.
Per saber-ne més d'aquest NAS en concret no us perdau el que varen compenar al podcast de iCharlas, un capítol sens dubte interessantíssim.
NAS casero (1/2)
http://www.ivoox.com/icharlas-podcast-61-nas-casero-1-2-audios-mp3_rf_2304722_1.html
NAS casero (2/2)
http://www.ivoox.com/icharlas-podcast-62-nas-casero-2-2-audios-mp3_rf_2304721_1.html
Ja us avise, no entreu en el tema del NAS perquè quedareu atrapats...
Salut
---------------------------------
The Unix Philosophy in One Lesson
Keep It Simple, Stupid!
K I S S
Eric Raymond
#lliurexhackers