Enllaç curt a aquest article: ja.cat/perquelliure
En una publicació anterior ja vaig escriure sobre això, en aquell moment eren 4 les raons descrites, basades en un vídeo de Richard Stallman de 2009. El pas del temps i l’evolució de la tecnologia fan cada vegada més vigents les raons i també s’afegeixen unes altres, ara en tenim 6 raons principals. La FSF publica l’escrit original en 2011, al qual s’han anat afegint actualitzacions en 2015, 2016 i 2020. A continuació, una adaptació resumida en valencià:
Compartir
Les escoles haurien d’ensenyar el valor de compartir donant exemple. El programari lliure ho permet, ja que permet compartir coneixements i eines:
- Eines. Es poden repartir còpies dels programes que s’utilitzen a l’aula per fer-los servir a casa.
- Coneixement. Molta joventut té fascinació pels ordinadors i ganes d’aprendre com funcionen els seus sistemes. Amb el programari propietari, aquesta informació és un secret. Però si es tracta de programari lliure, es pot accedir al codi font perquè es puga llegir i aprendre.
Responsabilitat social
La tecnologia digital està transformant la societat molt ràpidament i les escoles influeixen en el futur de la societat. La seua missió és preparar els estudiants per a participar en una societat digital lliure ensenyant-los les habilitats que els faciliten el control de les seues pròpies vides. Les institucions educatives no haurien de permetre que les empreses de programari propietari imposen el seu poder sobre la resta de la societat i el seu futur.
Independència
Les escoles tenen la responsabilitat ètica d’ensenyar la fortalesa, no la dependència d’un sol producte o d’una empresa poderosa específica. A més, en escollir utilitzar el programari lliure, l’escola obté independència de qualsevol interés comercial i evita el bloqueig dels proveïdors.
- Les empreses de programari propietari utilitzen les escoles i les universitats com a trampolí per arribar als usuaris i així imposar el seu programari a la societat en general.
- Les llicències de programari lliure atorguen als usuaris el dret de modificar el programari per tal de satisfer les seues pròpies necessitats. Per tant, si les institucions volen implementar una funció concreta en un programa, poden contractar els serveis de qualsevol desenvolupador per dur a terme la tasca, independentment del proveïdor original.
Aprenentatge
Només amb programari lliure es pot estudiar el funcionament dels programes i aprendre a modificar-los i adaptar-los. Amb el programari lliure també s’aprén l’ètica del desenvolupament de programari i la pràctica professional.
Estalvi
És un avantatge evident i implica un aspecte important: en estar autoritzats a distribuir còpies dels programes a un cost reduït o nul, les escoles poden ajudar les famílies a afrontar problemes econòmics, promovent així la justícia i la igualtat d’oportunitats d’aprenentatge entre els estudiants.
Qualitat
Ja hi ha disponibles solucions de programari lliure estables, segures i fàcils d’instal·lar per a l’educació. En qualsevol cas, l’excel·lència en el rendiment és un benefici secundari; l’objectiu final és la llibertat per als usuaris d’ordinadors.