Apache

Reiniciar Apache en Lliurex

sudo /etc/init.d/apache2 restart

Parar/Arrancar:

sudo /etc/init.d/apache2 stop

sudo /etc/init.d/apache2 start

Activitat d’aula. Subtitular un vídeo a diverses llengües amb Amara, Apertium i Gedit.

Ahir vaig assistir a la primera sessió de les Jornades d’Innovació educativa i programari lliure que s’estan celebrant a Elx. A més de conèixer les novetats que incorporarà la pròxima versió de LliureX, explicades pel Cap del projecte, va tenir lloc una segona conferència en la que Gema Ramírez ens va parlar d’Apertium. Aquesta eina lliure és una plataforma de traducció automàtica desenvolupada a Alacant. Va estar molt bé descobrir com funciona per dins aquest tipus d’aplicació informàtica per a entendre els resultats que ofereix en les traduccions. Però a més, Gema ens va proposar diverses activitats per a realitzar a l’aula amb els alumnes. En una d’elles ens va explicar com podem subtitular vídeos de YouTube o Vimeo. Un dels objectius d’aquesta activitat és fer els vídeos accessibles.

Per a transcriure els subtítols, sincronitzar el text amb les imatges i obtenir el fitxer necessari per a pujar a la plataforma de vídeo corresponent ens va suggerir Amara, també programari lliure. Podem utilitzar Apertium per a traduir directament el fitxer de subtítols que hem aconseguit amb l’aplicació web Amara. També farem servir l’editor de textos senzill Gedit, disponible a LliureX.

Segur que us heu perdut, així que he preparat unes captures de pantalla i unes instruccions senzilles per a ajudar-nos a fer aquesta activitat.

1.- Seleccionem l’opció “Subtitula un vídeo”.

2.- Ens registrem a la web.

3.- Posem l’adreça de la web on està el vídeo.

Es carregarà el vídeo en un visualitzador.

5. Seleccionem “Afegeix una llengua nova!”.

6.- Triem la llengua original del vídeo i la llengua del subtítol (serà la mateixa que l’original).

Ens apareixerà una interfície que facilita molt la creació dels subtítols del vídeo.

Només haurem de seguir els passos que ens indica i que són els següents:

6.1.- Escriviu allò que escolteu.

6.2. Sincronitza la temporització.

6.3. Revisa i completa. Quan estiga tot el projecte revisat l’has de publicar a la web Amara fen clic al botó “Publica”.

7. Podem descarregar el fitxer de subtítols i penjar-ho en la plataforma on estava el vídeo original. Per exemple, un fitxer .srt.

8. En la web d’Apertium podem traduir el document que em aconseguit amb l’eina Amara. Hem de canviar l’extensió .srt per .txt per a que Apertium ho reconega.

9.  Descarreguem el fitxer amb la traducció, el revisem i corregim.

10.a. Canviem l’extensió del fitxer a .srt abans de pujar-ho a YouTube, Vimeo o a la pròpia web Amara. Per exemple en Gedit: Fitxer -> Anomena i guarda.

10.b. També podem connectar el compte d’Amara amb el compte de YouTube. Supose que d’aquesta manera no cal pujar els subtítols traduïts a les dues plataformes. No ho he provat.

En l’apartat de Gestió de subtítols del nostre vídeo en YouTube podem afegir els subtítols del vídeo en les diverses llengües amb les que traduïm el fitxer .srt original que haviem aconseguit amb Amara.

Si el vídeo no estava en una plataforma com YouTube o Vimeo, podeu disposar del vídeo amb subtítols a la web Amara. Com a exemple: Telenotícies en al UMH en Amara.

Ja se que m’he deixat passos per a realitzar l’activitat, però és un procés prou senzill i intuïtiu, segur que podeu realitzar l’activitat i aconseguir un vídeo subtitulat. Segur que arribeu al mateix resultat d’una manera més senzilla. A més, com que aquestes plataformes sempre canvien, el millor és que proveu en lloc de seguir cap tutorial.

Us deixe amb el vídeo que he utilitzat per a realitzar l’activitat. Podeu comprovar els subtítols.

Programari lliure i educació. Discurs de Richard Stallman.

Sóc Richard Stallman, fa 25 anys vaig llançar el moviment del Programari Lliure.

El Programari Lliure vol dir el programari que respecta la llibertat de l’usuari i la solidaritat social de la seua comunitat.

Els programes que no són lliures són programari privatiu; és a dir, priven de la llibertat als seus usuaris i els mantenen en un estat de divisió i impotència.

Divisió, perquè cadascun té prohibit de compartir amb els altres, i impotència perquè els usuaris no posseeixen el codi font del programa; és a dir, no poden canviar gens, ni tan sols poden esbrinar el que realment està fent, i pot fer coses molt dolentes.

Que un programa és de Programari Lliure vol dir que l’usuari té les 4 llibertats essencials:

  • La llibertat 0 és la llibertat d’executar el programa com vulgues.

  • La llibertat 1 és la llibertat d’estudiar el codi font del programa i canviar-ho perquè el programa faça el que vulgues.

  • La llibertat 2 és la llibertat d’ajudar al teu proïsme, és a dir, la llibertat de fer i distribuir còpies exactes del programa quan vulgues.

  • I la llibertat 3 és la llibertat de contribuir a la teua comunitat, és a dir, la llibertat de fer i distribuir còpies de les teues versions modificades del programa.

Amb aquestes quatre llibertats el programa és Programari Lliure perquè el sistema social del seu ús i distribució és un sistema ètic respectant la llibertat de cadascun i respectant la comunitat dels usuaris.

I tot el programari ha de ser lliure perquè cadascun mereix la llibertat, mereix poder participar en la comunitat lliure.

I per tant les escoles han d’ensenyar únicament el Programari Lliure.

Hi ha quatre raons per a aquesta conclusió.

  • La més superficial és per a economitzar. Les escoles no tenen bastant diners, no han de malgastar els seus diners pagant permís per a usar programari privatiu. Aquesta raó és òbvia. Però algunes empreses de programari privatiu solen eliminar aquesta raó superficial regalant còpies gratuïtes, o quasi gratuïtes, del seu programari no lliure a les escoles. I ho fan per a fer addictes als alumnes. És un pla malévolo. És un pla per a usar les escoles com a instruments d’imposar una dependència permanent als alumnes. Si l’escola ensenya l’ús d’aquest programa privatiu l’alumne gradua amb la dependència i després de graduar-se no rep més ofertes de còpies gratuïtes. I probablement treballa en una empresa. L’empresa per a la qual treballa no rep còpies gratuïtes. Llavors l’empresa usa l’escola per a ensenyar una dependència permanent a la societat sencera. L’escola ha de rebutjar la seua participació en aqueix pla malévolo perquè l’escola té una missió social d’educar a la pròxima generació com a bons ciutadans d’una societat capaç, forta, independent, solidària i lliure. Això només es pot fer ensenyant el Programari Lliure. Les escoles han d’eliminar, esborrar els programes privatius per a instal·lar Programari Lliure.

  • Però hi ha una altra raó més profunda: per a l’educació mateixa dels bons programadors, perquè per a aprendre a programar bé necessiten llegir molt codi i escriure molt codi. Per a aprendre a escriure codi per a programes grans necessiten escriure petits canvis en el codi de programes grans. Tot açò és possible únicament amb el Programari Lliure. Només el Programari Lliure permet l’educació en la informàtica.

  • Però hi ha una raó més profunda àdhuc: per a la educació en la ciutadania. Perquè l’escola té la missió d’ensenyar no solament fets, no solament tècniques, sinó sobretot l’esperit de bona voluntat i l’hàbit d’ajudar al teu proïsme. Per tant cada classe ha de tenir aquesta regla: alumne, si portes un programa a la classe no pots guardar-ho per a tú, has de compartir-ho amb la resta de la classe. Però l’escola ha de seguir la seua pròpia regla, ha de portar únicament el Programari Lliure a la classe.

Cada escola ha de migrar al Programari Lliure i ensenyar únicament Programari Lliure, perquè cada escola ha de contribuir a dirigir la societat rumb a la llibertat i a la solidaritat social.

Moltes gràcies.

Reduir pes d’un pdf

sudo apt-get install ghostscript

Per a realitzar la conversió-optimització necessitem que l’arxiu que volem optimitzar tinga de nom original.pdf (es pot canviar però també necessites canviar-ho en el comando següent), fiquem la següent linea en la nostra terminal de comandos:

gs -sDEVICE=pdfwrite -dCompatibilityLevel=1.4 -dNOPAUSE -dQUIET -dBATCH -sOutputFile=optimizado.pdf original.pdf

Una vegada acabat el procés es genera un arxiu anomenat optimitzat.pdf que tindrà un pes inferior a l’original

Però i si encara segueix sent molt gran? tenim un altre comando que encara ho redueix més:

gs -sDEVICE=pdfwrite -dCompatibilityLevel=1.4 -dPDFSETTINGS=/screen -dNOPAUSE -dQUIET -dBATCH -sOutputFile=optimizado.pdf original.pdf

font: http://www.mancera.org/2014/02/02/reducir-peso-de-un-archivo-pdf-en-linux/

Visita a la Biblioteca Azorín y DIM2017

Hoy, las tres clases de tercero, hemos visitado la Biblioteca Azorín (en el Paseíto Ramiro) y hemos hecho un Taller poético sobre Gloria Fuertes y otros poetas. Ha sido muy ameno y divertido.

Después hemos estado en la Plaza de Santa María, hemos visto por fuera la Basílica y el Museo MACA que estaba engalanado para celebrar el Día de los Museos.

Clic en la imagen para ver las fotos:

Durante este fin de semana se celebra el Día Internacional de los Museos DIM2017, podréis visitar muchos museos de Alicante con actividades especiales durante los días 18 al 21 de mayo.
¡ No os lo perdáis ! Haced clic en la imagen para ver el Programa:

Blocs d'usuaris de la Comunitat EduTicTac